På vandring i Geiranger

Fosseråsa i Geiranger er en populær turistattraksjon her i Geirangerfjorden. Det er en tursti som tar deg gjennom vakre omgivelser av fosser og med naturskjønn utsikt over fjorden. Det er en magisk tur, både for deg som er vant til å ferdes i fjellet, men også for dem som er litt mindre trenet. Ta familien under armen og kom på besøk til Geiranger.

Uforglemmelig opplevelse ved elvebredden

Fosseråsa er en av de fineste og best merkede turstiene i Geiranger. Stien er skiltet fra Geiranger sentrum til Storsæterfossen, som er en av mange majestetiske fosser i verdensarvlandsbyen. Turen byr på et vell av opplevelser, og har tre distinkte etapper:

Etappe en – til Norsk Fjordsenter

Start fra Joker landhandel i Geiranger sentrum og gå i sørøstlig retning (til høyre) på kommuneveien, forbi skolen og Geiranger campingplass, kryss deretter brua. På den andre siden av elva, ta veien oppover til venstre. Ved Gjørva passerer du den sjarmerende gamle kraftstasjonen og går opp på en trapp laget av forvitringsstål. De 327 trinnene tar deg hele veien til verdensarvsenteret for Vestnorske fjorder. Trenger du en pust i bakken, kan du ta en pause for å nyte utsikten, eller ta et kjapt spill poker på telefonen.

Lengden på denne del er 0,9 km, 90 meter over havet, og varighet: ca. 20 min

Attraksjoner/opplevelser på denne etappen:

• Fossløypa og forvitringsståltrappen med fjordvendte utsiktsplattformer
  • Storfossen
  • Verdensarvbesøkssenter (Norsk Fjordsenter) med utstillinger, kafé og butikk

Etappe 2 – til Vesterås

Fra Norsk Fjordsenter fortsetter du over trebroen mot Hotel Union. Ta til høyre og gå oppover langs veien i ca 100 meter, ta deretter til venstre som skiltet. En grusgang krysser marka og fortsetter til den skogkledde åssiden kalt ‘Mørkja’, der den gamle veien til Vesterås før gikk. Stien er delvis grus, delvis steinbelagt. Noen seksjoner har ennå ikke blitt oppgradert, men det er en tydelig, bred gangsti hele veien, som bukter seg oppover i den lune skogkledde åssiden. Stien ender ved fjellgården Vesterås.

Lengden på denne del er 1,5 km, 230 meter over havet, varighet: ca. 45 min

• Gangstien
  • Rester av gamle slåtteskur
  • Gamle steinmurer

Etappe 3 – til Storsæterfossen

Fra fjellgården Vesterås går du langs stien i sørøstlig retning (til høyre) forbi hyttene, og svinger umiddelbart inn på traktorsporet til venstre. Det er skiltet der stiene møtes. Traktorsporet krysser de bratte engene. Gå deretter til venstre gjennom en liten port, hvor du går tilbake til stien. Når du er kommet halvveis går stien sammen med den gamle gangstien fra Vesterås. Dette kan være en alternativ rute for returturen, men vær oppmerksom på at denne ruten ikke er oppgradert for besøkende, den er en naturlig gangsti og terrenget er noe mer krevende. Storsæterfossen ligger ved inngangen til den praktfulle Vesteråsdalen. Fra hovedstien går det en kort utløper som tar deg ned til platået over fossen. Du kan gå videre herfra på en smal hylle bak det brusende vannet. Et gjerde gir beskyttelse mot kløften nedenfor.

Lengden på denne del er 1,5 km, 240 meter over havet, varighet: ca. 45 min

• Vesterås fjellgård
  • Storsæterfossen
  • Panoramautsikt over fjorden og fjellene

Stien er skiltet ved startpunkt og ved alle veikryss. Det er satt opp en rekke informasjonstavler underveis som gir detaljer om den lokale natur- og kulturhistorien. Alle tekstene fokuserer på rollen som vannet spiller for oss alle sammen, og spesielt her i området. Fosseråsa tursti er populær destinasjon, og første etappe er spesielt godt brukt. Det er imidlertid mulig å nyte stien nærmest forstyrret helt på egenhånd, akkompagnert av ingenting annet enn lyden av vannet som bruser, fuglesang og vinden som hvisker mellom bladene. Det er en virkelig fantastisk opplevelse som anbefales på det varmeste.